Pages

Sunday 24 April 2011

RPH Tahun 5

Mata Pelajaran                        : Kemahiran Hidup
Kelas                                      : 5 Jujur
Tarikh                                     : 5 April 2011
Masa                                      : 8.30 Hingga 9.00
Bilangan Murid                       : 32 Orang
Topik/Tajuk                            : Reka bentuk dan penghasilan projek
Sub Topik                              : Alatan tangan yang digunakan untuk membuat tempat memo
Kemahiran                             : Murid mengetahui apakah peralatan yangan yang perlu  digunakan dalam membuat tempat memo
Pengetahuan Sedia Ada         : Murid pernah melihat bapa mereka membuat rak untuk meletakkan telefon rumah supaya telefon kelihatan kemas.
Hasil Pembelajaran:
            Di akhir pembelajaran murid dapat:
i)             Mengenal pasti peralatan tangan yang perlu digunakan dalam membuat projek tempat memo.
ii)            Memahami apakah kegunaan bagi setiap peralatan tangan dan bagaimana cara menggunakan peralatan tangan dengan betul.
Nilai-Nilai Murni                  : Menjana idea, menumpukan perhatian, Membuat rumusan
Kemahiran Berfikir               : Membuat projek yang dapat memudahkan rutin harian
Bahan Bantu Mengajar         : Slaid power point, gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut, video
Kajian Masa Depan            : mencipta tempat memo yang mempunyai pelbagai fungsi

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
(5 minit)
Pengenalan kepada peralatan tangan.
1.  Murid melihat rakaman video kartun ‘handy manny’.
2.  Guru bertanya kepada murid apakah peralatan tangan yang dapat dilihat di dalam rakaman video tersebut.
3.  Guru mengaitkan rakaman video dengan tajuk pembelajaran pada hari ini.
BBM: Rakaman video

Kemahiran Berfikir: Menjana idea, menumpukan perhatian

Nilai-nilai Murni: Menumpukan perhatian


Langkah 1
(10 minit)
Pendedahan dengan peralatan tangan.
i)       Gunting logam
ii)      Gandin getah
iii)    Penggarit
iv)    Kikir rata
v)      Kikir parut
1.    Guru membahagikan kelas kepada lapan kumpulan kecil dengan empat orang murid setiap kumpulan.
2.    Setiap kumpulan menerima peralatan tangan gunting logam, ganding getah, penggarit, kikir rata dan kikir parut daripada guru.
3.    Guru bertanyakan kepada murid tentang apakah nama-nama bagi setiap peralatan tersebut dan adakah mereka pernah melihatnya atau menggunakannya.
BBM: Gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut,

Kemahiran Berfikir:Banding beza, membuat keputusan
Langkah 2
(15 minit)
Jenis-jenis peralatan tangan yang digunakan.
i)     Gunting logam
ii)    Gandin getah
iii)   Penggarit
iv)   Kikir rata
v)    Kikir parut
1.  Murid melihat tayangan slaid power point yang ditayangkan guru tentang nama-nama peralatan yang berada di setiap kumpulan masing-masing.

BBM: Slaid power point, gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut

Kemahiran Berfikir:Menumpukan perhatian, menjana idea
Langkah 3
(15 minit)
Cara penggunaan peralatan tangan.
i)    Gunting logam- digunakan untuk memotong kepingan logam yang nipis.
ii)  Gandin getah- digunakan untuk mengetuk dan membentuk kepingan logam lembut.
iii) Penggarit- digunakan untuk menanda dan membuat garisan pada kepingan logam.
iv) Kikir rata- digunakan untuk melicinkan permukaan logam atau tepi kepingan logam.
v)  Kikir parut- digunakan untuk meratakan dan membentuk lengkok pada penjuru kayu.
1.  Murid melihat tayangan slaid power point tentang cara penggunaan setiap peralatan dengan betul di samping tunjuk cara oleh guru tentang cara penggunaannya.
2.  Guru melakukan tunjuk cara sambil menerangkan kepada murid tentang cara-cara penggunaan yang betul.
BBM: Slaid power point, gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut

Kemahiran Berfikir:Menumpukan perhatian
Penilaian
(10 minit)
Kuiz individu
1.  Setiap murid diberikan helaian soalan yang mengandungi gambar peralatan dan tempat kosong di bawahnya.
2.  Murid diberi penerangan bagaimana hendak membuat soalan tersebut.
3.  Murid dikehendaki menjawab secara bertulis di tempat kosong berdasarkan soalan yang diberikan.
4.  Murid yang telah siap menjawab soalan dikehendaki menghantar kertas soalan kepada guru.
BBM: Kertas soalan, pensil

Kemahiran Berfikir:Menjana idea kreatif
Penutup
(5 minit)
Rumusan:
1.  alatan tangan yang digunakan untuk membuat tempat memo
a)  Pendedahan dengan peralatan tangan.
b)  Jenis-jenis peralatan tangan yang digunakan.
c)  Cara penggunaan peralatan tangan.


1.  Murid dibimbing untuk membuat rumusan tentang pembelajaran.
2.  Guru memilih seorang murid secara rawak untuk memberitahu apakah yang difahami pada hari ini.

Tugasan susulan
    Murid dikehendaki untuk melakar peralatan tangan yang digunakan bagi membuat tempat memo ini.

Murid diminta membawa tin   minuman kosong milo ataupun nescafe.
Kemahiran Berfikir:Membuat rumusan

KAJIAN MASA DEPAN: Membuat projek yang dapat memudahkan rutin harian



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...